1. august Vores medbragte lampe til lys uden for var gået i stykker for nogen tid siden, og selv om man har stort set alt i de store supermarkeder er det altså ikke en af de ting de har. Det havde det ikke i E’leclerc i Frejus og altså heller ikke i det store Hyper U som vi bor næsten ved siden af. Nå men så kunne vi da heldigvis tage til stranden.   2. august I dag ville vi på havnerundfart i Sete og alt startede da også fint, men vi havde bare lige glemt at det var i dag Frankrig fik ferie - alt var kaos på motorvejene. Så selv om vi ret hurtigt gav op, kom vi til at bruge et par timer på de franske veje. På vejen hjem stoppede vi ved et fransk byggemarked, og her fandt jeg endelig noget lys der kunne bruges – det var ikke smukt, men det var billigt. 3. august Lige ved siden af campingpladsen ligger der et ”ridecenter”, og tøserne har talt en del om, at de ville prøve at ride, hvis de kunne få lov at ride selv. Det kunne de desværre ikke – det kunne kun blive til en ”trække-tur”, og det var der ikke rigtig nogen af dem der havde lyst til. I stedet fortsatte vi ud til en gokartbane, hvor vi også kunne køre 4-hjulelet motocross. Det blev en stor succes for Rasmus (og farmand selv om det ”kun” var børneudgaven), og vi har talt en del om, at det må vi prøve igen, men på en af de store cross’ere. På vejen hjem handlede vi lige i Hyper U (også et kæmpestort supermarked)   4. august Endnu en gang ville vi prøve lykken med en havnerundfart i Sete, og denne gang gik det meget nemmere – der var kun normal trafik. Vi skulle med noget der hedder Sub sea exploerer – det var en båd med vinduer i bunden, så man også kunne se hvad der skete under vandet. Men den eneste vi fik lov til at se under vandet var nogle muslingefarme, så set med mine øjene var det lidt en skuffelse, men så har vi da prøvet det. Sidst på dagen var igen tur til at vaske bil – denne gang måtte jeg dog gøre det selv, og det kostede næsten det samme som sidst.   5. august I dag slappede vi bare af og badede ved stranden. Senere på dagen pakkede vi sammen, så vi var klar til at køre fra morgenstunden. Vi skulle dog lige nå at se Nina synge karaoke sammen med nogle af de venner hun havde mødt  på campingpladsen.   6. august En transportdag. Vi skulle ud til atlanterhavskysten til en campingplads der hedder Parc de la Côte sauvage. Man kan ikke bestille plads, men vi havde ringet i forvejen og de mente nok der skulle være en plads til os selv om vi kommer med en stor vogn. Om ikke andet kunne vi vente til næste dag, hvor der helt sikkert ville blive en ledig plads. Da vi kom, gav de udtryk for at det er en meget stor camping vogn vi har (det havde vi ellers sagt i telefonen), men vi var heldige og fandt en plads vi kunne være på.   7. august I dag skulle vi lige lære campingpladsen at kende, så det blev mest til badning ved poolen. Men Rasmus og farmand skulle lige en tur til stranden for at kigge på bølgerne og graver hulle med vores feltspade. Vi kan i øvrigt godt mærke vi er kommet nord på og ud til Atlanterhavet – her er en hel del køligere end vi er vandt til (ca. 24-25 grader). Så vi går rundt i trøjer og træningsdragter for at holde varmen. Vi prøvede ellers at ”se ud” som de andre, men så meget havde vi altså ikke lyst til at fryse. Lidt underligt når de andre nærmest går rundt i ingen ting.   8. august Når det nu alligevel er ”dårligt” vejr, kan vi jo lige så godt tage på tur. Derfor tog vi til Cognac i dag. De store cognachuse ligger stort set side om side ved floden Charente i byen Cognac. Vi valgte at besøge Otard. Det Specielle ved Otard-cognacen er, at den fremstilles på det slot, hvor den franske konge Frands den første blev født. Derfor indeholdt rundvisningen både en historisk del og en cognac del. Det var meget spændende og se og høre om hvordan cognac fremstilles og alle de regler der skal være opfyldt for at en cognac må kaldes cognac. F.eks. må cognac der fremstilles efter den 31. marts ikke kaldes cognac, men Brandy. Jeg kan ikke lige huske hvornår fremstillingsperioden for cognac starter, men jeg mener det er ca. 1. oktober – jeg er mest ”slutbruger”. Store dele af slottet er overgroet med en sort svamp. Årsagen her til, er at disse dele af slottet ikke opvarmes, da det er her cognac lagres på fade, og svampene er del af modningsbetingelserne. I kælderen på slottet har de i øvrigt nogle pudsige edderkopper – de laver ikke rundt spindelvæv, sådan som vi kender det, man mener det er fordi de hele tiden er lidt berusede af den fordampning der sker fra cognac- tønderne.   9. august I dag er det godt vejr og stort set vindstille. Derfor gik vi til stranden for at nyde solen og bygge sandslotte. Vandet er koldt, så vi bader ikke rigtig i det. Men vi hyggede os meget ved stranden, og man kan godt se det er et anderledes hav end det vi er vandt til – selv på rolige dage er bølgerne kraftige. Vi havde helt igennem en dejlig dag, hvor alle fik slappet af og egentlig bare gjorde det man havde lyst til.   10. august Vi bor kun 5 km. Fra byen La Palmyre, og i den findes der en ret stor Zoo, så den måtte vi besøge. Og det er faktisk en dejlig og stor Zoo. Noget større end den i København eller Ålborg. Ved indgangen kunne vi købe popcorn som vi måtte fodre dyrene med (dog ikke aberne), så i dag kan vi sige vi har fodret og klappet Girafferne, fodret elefanterne, er blevet fløjet ind i af en pelikan (de kan ikke li’ popcorn), fodret og klappet nogle Gedder, Strudser og Zebraer. Til sidst klappede vi lige næsehornet og gav de sidste popcorn til skildpadderne. Vi så selvfølgelig også en hel masse andre dyr og en flot opvisning med søløver. Om aftenen kom vi til at snakke med vores franske bagboer, og de er meget atypiske af en fransk familie at være. Han taler seks sprog og hun taler fire sprog – højst udsædvanlig. Fra dem fik vi nogle vældig gode tip om hvad vi burde se i området, så endnu en gang har vi været heldige med vores bekendtskaber, og området vinder helt bestemt jo mere vi lærer de at kende. 11. august På baggrund af alle de tip vi fik fra vores bagboer besluttede vi at forlænge vores ophold en dag. I dag vil vi derfor bl.a. besøge Le Tremblade. La Tremblade er en havneby, og i havet (med stor tidevandsforskel) ud for byen produceres store dele af de østers som franskmændene spiser den 25. december og til nytår. Ved lavvande er det nærmest kun mudder at se, og ved højvande ligner det et almindeligt hav – lidt lige som vadehavet. I byen kan man køre ud langs noget der minder om en stor mole ved siden af en kanal. På den anden side af kanelen ligger der små gamle fiskerhytter som i sin tid har været brugt af muslingefiskere og man kan klart fornemme hvordan det har været i gamle dage. Efter besøget i La Tremblade kørte vi til Monarc sur Seudre. Det er også en lille hyggelig by ved en kanal/havn. Det er en meget smuk by, og det indre af byen er bilfri. Vi spiste en dejlig frokost i byen (jeg har endnu ikke taget mig sammen til at prøve østers, men det skal nok komme), og for en sikkerheds skyld købte vi lige et par ekstra flaske cognac i den lokale cognacbutik – også noget vi fik anbefalet. På vejen ud fra restauranten kom til at tale med et ældre fransk ægtepar som bor i Paris, og da vi fortalte dem at vi skulle til Paris tilbød de os straks at være guide for en dag – dog ikke denne gang, da de ville være på ferie i Reims. De havde selv boet i udlandet i en del år (her fra deres gode engelske). Manden havde været i Danmark i 1958, og selv om det var længe siden, kunne han godt huske den danske humor. Konen kunne godt huske hvor svært det kunne være i et fremmed land, og det var faktisk derfor hun tilbød os en guidet tur. Det endte med vi udvekslede telefonnumre. Man kan jo aldrig vide, hvornår man får brug for en guide i Paris J Selv om det var sidst på dagen, kunne vi lige nå at besøge Grottes des Matata ved byen Meschers. Grottes des Matata er ikke grotter, men huler i klippen ud mod kysten. Hulerne har været beboet lige fra urtiden og frem til 1930’erne, og huset alt fra hulemennesker til vikinger, pirater, forviste protestanter og ”moderne” mennesker. I dag er der hotel og restaurant i nogle af hulerne. Meget spændende at se.   12. august I dag skulle vi egentlig pakke sammen og gøre klar til turen til Paris, men vi var lidt trætte efter gårsdagens mange oplevelser, så dagen er konverteret til en vi-gidder- ikke-noget-dag. 13. august Jeg stod (relativt) tidligt op og kørte til E’Leclerc (det der store supermarked) for at tanke billig diesel. Det er i øvrigt et godt tip at tanke hos de store supermarkeder, hvis det er muligt. Man sparer ca. 2,50 kr. pr. liter i forhold til motorvejens tankstationer. I vores tilfælde betyder det ca. 150 kr. sparet på en tankfuld diesel !! Om eftermiddagen pakkede vi så sammen og gjorde os klar næste dags transport. Vi havde ringet til Camping Les Etangs Fleuris i forvejen og de lovede at holde en dejlig stor plads klar til os. Dermed vidste vi også, hvor vi skulle hen. Nina og farmand prøvede lige pool’en, men det var altså for koldt, så kom hurtigt op igen.   14. august Endnu en transportdag og uden problemer. Af en eller anden grund som vi ikke rigtig kan finde ud af, kom vi sent af sted, så vi ankom ikke til campingpladsen før ved 19.30-tiden. Camping pladsen er beskrevet som beliggende i landlige omgivelser, og det må siges at være rigtigt. Ca. 2 km ud af en asfalteret markvej, men det er en virkelig dejlig campingplads som har alt det man skal bruge inklusiv et lille pool-område og en fiskesø. I øvrigt er der kun en halv times kørsel til Disneyland J 15. august Man kan sige meget godt om at være kommet op i nærheden af Paris, og en af tingene er, at vi ikke længere har problemer med at holde øllet koldt. Det er sk... koldt om natten, så koldt, så vi har tændt for elvarmen i campingvognen – vi er vist ikke helt klar til danske temperaturer endnu. Nå, men efter at have rystet kulden af os, tøffede vi ud for at handle – der ligger en E’Leclerc kun 10 km væk, og vi mangler stort set alt. Hvad vi ikke vidste, var at den 15. august er en helligdag i Frankrig, så alt har lukket inklusiv E’Leclercs benzintank (vi havde kun diesel til ca. 30 km tilbage) Men vi var heldige at finde både billig diesel og et sted at handle. Stedet vi handlede lå i et kvarter som mest var befolket af mennesker af anden etnisk herkomst. Måske var det derfor der var åbent – de har jo nogle andre helligdage end os. Vel hjemme igen kunne vi tilberede et dejligt aftenmåltid. I øvrigt har vi fundet ud af hvordan man staver til kærnemælk på fransk – gæt selv hvordan. Ind i mellem kunne ungerne lige nå at prøve poolen – selv om vejret var lidt køligt.