1. juli Vi havde egentlig planlagt en tur ind i landet – måske til Corleone. Men grundet Robertas uheld, blev vi på pladsen, så vi kunne hente hende igen i Cefalú. Så medens ungerne badede i poolen, hentede Augustino og jeg Roberta.. Heldigvis var der ikke sket så meget med hende, ud over de manglende tænder som jo vokser ud igen. På vejen hjem skulle vi lige have en espresso-kaffe og en is – jeg tror det er sådan noget man gør når man er italiener. Vores naboer var meget taknemlige for vores hjælp, så om aftenen gav de middag på campingpladsens restaurant, og vi fik sludret en hel del sammen med hjælp af den medbragte ordbog   2. juli I dag er så vores sidste dag på Sicilien. Kl. 20.00 sejler færgen fra Napoli, og vi skulle være der klokken 18.00. Dagen gik med at pakke stille og roligt, og ved 15-tiden var vi klar til at tage af sted mod Napoli. Men først skulle vi selvfølgelig sige farvel til vores sicilianske venner. Det blev en meget følelsesladet afsked – det jeg hverken de eller vi havde regnet med. Efter diverse tårer og billeder drog vi af sted mod Napoli. Det gik forholdsvis nemt at finde havnen i Napoli, men hold da op hvor er den stor, så vi måtte spørge om vej et par gange før vi fandt den rigtige færge. Ankommet i god tid, kunne vi så bare vente på at det blev vores tur til at komme om bord. Som med alt andet i disse egne, er det også anderledes at køre ombord på en færge. Det viser sig, at det er en færge, hvor lastbiler holder i to lag, og for at kommet op på øverste dæk skal man op ad en rampe med mindst 20% stigning, og der skulle vi op. Ud over stigningen ”knækker” rampen meget på midten, så vi kan ikke bare køre op med fart på. Endnu en gang måtte koblingen overbelastes, og ud over ”måtter” under campingvognens hjul for at undgå bagenden tager på, måtte de hæve rampen, så vi kunne trække op. Gad nok vide hvorfor vi skulle angive hvor store, hvor høje og hvor lange vi var ??? Nå men vi kom da op, kun for at finde ud af, at vi i den anden ende af færgen skulle foretage en U-vending. Det var der heller ikke plads til, så vi spændte campingvognen af og kørte bilen rundt. Her efter kørte vi campingvognen rundt med moveren (færgepersonalet havde heller ikke set sådan en før) og så kunne vi endelige komme på plads – py ha !! Færgen var som sådan OK, men maden og priserne er lige som på det altid har været på de danske færger. ALT for dyrt og ALT for dårlig. Det er ubetinget det dyreste måltid vi hid til har spist på vores tur. I øvrigt var færgen OK med hygge-skråle-pianist, biograf, TV- stue o.s.v. Vi var for ”nærrige” til at betale 1.500 kroner for en kahyt, så vi måtte nøjes med at sove i nogle flystole, men det gik egentlig OK.   3. juli Vi vågnede ved halv-seks-tiden – færgen ville være i land kl. 06.30, og den var ikke forsinket. Jeg nåede lige at se vi sejlede forbi Capri, som vi havde planlagt at besøge senere. Nå, men turen ud af færgen var nemmere end ind, da det var ned af rampen. Men det er jo italienere, så de skulle lige se om campingvogne var blevet mindre i løbet af natten inden de lagde måtter under hjulene for at undgå den skrabede på. Underligt nok, var campingvognen ikke blevet mindre i løbet af natten – altså måtte de frem med måtter igen J Tilbage var nu bare turen ud af Napoli og ned til campingpladsen Camping Villagio Paestum. Havnen i Napoli er ikke bare grim – den er meget grim og vejen er brosten med store buler og huller. End ikke vejene i sydhavnen i København er så dårlige. De Napolitanske bilister er i øvrigt noget for sig. F.eks, var der en BMV M5 der seriøst mente han kunne kile sig ind mellem vores bil og så campingvognen. Heldigvis fik jeg set ham i bakspejlet og gjort ham opmærksom på at campingvognen ikke var et selvstændigt køretøj der kunne holde tilbage for ham. Jeg tror ikke han havde set en campingvogn før !! 4. juli I dag er det Rasmus og Rikkes fødselsdag, og det bliver selvfølgelig fejret med fødselsdagssang ved sengen og alt hvad der til hører. Fødselsdagsgaverne var lige hvad de havde ønsket sig, og det er jo rart, når nu det er noget det ikke kan byttes. Dagen var en rigtig hyggedag med afslapning og badning ved poolen og om aftenen skulle vi så ud at spise. Men desværre blev Rasmus syg med Feber, så det blev bare til en hurtig omgang suppe ved campingvognen.   5. juli Rasmus er blevet bedre, men helt frisk var han nu ikke, så turen i badeland måtte vi desværre droppe.  I stedet tog vi til ruinerne ved Paestum. Det er to meget flotte og velbevarede templer fra romertiden (eller der omkring), og vi har siden hen fundet ud af, at de er meget berømte. Der er også et museum, hvor de udstiller mange af de ting der er fundet ved udgravningerne. I øvrigt har vi fundet ud af, at det koster 65€ pr. person at komme til Capri, så det har vi droppet. 2.500 kr. bare for at kommer over til Capri for vores familie plus det løse er altså for dyrt. 6. juli Rasmus er nu blevet helt frisk, så i dag tog vi af sted mod Amalfikysten. Vi kørte langs stranden ind til Salerno, hvor der i øvrigt ligger mange campingpladser. Det minder lidt om lidoen ved Jesolo, men dog ikke så poleret. Fra Salerno kørte vi ud af den smalle kystvej til byen Amalfi. Det er en vej der kan udfordre en hver bilist og endnu en gang måtte vi konstatere at vi har en stor bil, men lykkedes uden skrammer. Der er mange smukke naturscenerier på vejen der ud, og hvis man som den der kører bilen ønsker at beundre dem, bliver man nødt til at stoppe de få steder hvor det er muligt. Selve Amalfi by ligger smukt ”på bjerget” lige ned til havet. Vi spiste frokost i byen, og bagefter gik vi tur i byen. Vi havde læst der var et papirmuseum, og det var faktisk vældig interessant. Vi fik demonstreret hvordan man i gamle dage lavede papir af tøj som blev hakket i småstykker og forklaret, hvordan man i dag laver papir af træ. Museet er ikke særlig stort, men det er faktisk meget seværdig, hvis lige kommer forbi.   7. juli Endnu en dag, hvor der skulle vaskes tøj og handles (man skulle næsten tro vi ikke laver andet) Meeen - der blev da også tid til en tur i poolen.   8. juli Pompeii var en af vores  must-see, så det var selvfølgelig en tur vi glædede os til. Op og af sted det gik på motorvejen, og vi fandt det uden problemer. En af campingpladserne lige ved siden af tilbød parkeringspladser så det var nemt at finde en P-plads. Selve Pompeii er en meget stor udgravning af den berømte by der blev begravet af Vesuvs udbrud i år 79. Mange bygninger er fantastisk velbevaret og man kan få meget tid til at gå med en tur rundt i byen. Hvis man kommer forbi må man ikke snyde sig selv for denne oplevelse. Vel hjemme igen var der også tid til en tur en pool’en.   9. juli I dag skulle vi bare pakke stille og roligt sammen. Bade lidt osv. I morgen kører vi nemlig til Camping Girasole i Finrenze, hvor vi håber vi kan få en plads, så vi kan møde vores venner fra Gistrup.   10. juli Op og spise morgenmad og så af sted. Nina skulle dog først lige sige farvel til alle de venner hun fik på pladsen. Vi ankom til Girasole ved 18-tiden, og blev henvist til ventepladsen. Tilbage var så bare at håbe på en plads næste dag.   11. juli Vi var heldige at få en deleplads sammen et par dejlige mennesker fra Slagelse, men desværre kunne kun være sikker på pladsen frem til mandag. Resten af dagen gik med at få pakket ud og besøgt pool’en. Pool’en på så stor en plads er selvfølgelig meget besøgt, men det lykkedes os at finde et par pladser, hvor vi kunne få lidt sol og kigge på befolkningen. Om aftenen spiste vi dejlig hjemmelavet grillmad.   12. juli I dag vil vi besøge Firenze, og sikke da en dejlig by. Efter lidt søgen efter en parkeringsplads, viste det sig at man holder rigtig godt og centralt for den gamle bydel ved floden. Der fra gik vi til Piaza della Signoria, hvorfra der er kort afstand til alle byens seværdigheder. Efter en frokost med en stor øl (1 liter) og store sodavand (også 1 liter) trængte vi til at få gået noget af maven væk igen. Vi gik ned langs Uffizi som er Italiens største kunstmuseum – vi var dog ikke inde på selve museet, men det vil vi næsten gang vi kommer forbi. Selve turen langs Uffizi er en oplevelse i sig selv. Uden for står der statuer af fra renæssancens tid og der er et utal af meget dygtige gadekunstnere. Efter Uffizi skulle vi bare dreje lidt til højre, hvorefter vi befandt os på Ponte Vecchio – det er der hvor man kan købe sig fattig i guld og ædelstene. Guld er sikkert billigt her, men når man ikke har noget sammenligningsgrundlag, er det svært at vide hvor billigt det er. Efter besøg i adskillige butikker, fandt vi ørenringe til en overkommelig pris til børnene. Det er svært at finde noget til en pris der kan ”tåle” at blive væk i skolen. Tiden går hurtigt i en by som Firenze, så det var efterhånden blevet tid til at tage tilbage til campingpladsen for at få noget mad. 13. juli Efter morgenmaden trak det op til regnvejr, og ganske rigtig, lige pludselig væltede det ned med vand, så vi krøb inden for og spillede tegn og gæt alle sammen. Ud på eftermiddagen var regnen hørt op, og da de stadig ikke kunne fortælle os om vi kunne blive boende på pladsen, besluttede vi at tage ud til en anden campingplads, Il Poggetto for at høre om de havde plads – det havde de, og vi reserverede derfor en plads til næste dag. Efter besøget på campingpladsen, tog vi ud til The Mall. Det er et stort outlet med alle de kendte mærkevare. Vi købte ikke noget særligt (en bluse til Nina). Det var i øvrigt en pudsig oplevelse. Der er vagter ved alle butikkerne, og de sørger for der ikke er for mange i butikkerne ad gangen.   14. juli Op og pakke sammen og af sted til Il Poggetto. Vores genboer fra Salgelse kunne heller ikke få at vide om de kunne blive boende, så fulgte i vores spor. Ud over det, havde vi snakket med to andre hold som også var trætte af ikke at få besked, så de ville ”følge os” senere på ugen – vi burde næsten få rabat med alle dem som vi henviser til campingpladsen J. Vi fik en fin plads, og efter vi havde pakket ud, var det tid til en tur i pool’en. Om aftenen faldt vi i snak med vores Norske naboer – de var fløjet til Firenze, hvor de havde lejet en autocamper. Vores naboer havde en pige der hed Emma som var på Ninas alder, og de fandt hurtigt hinanden. Sidst på aftenen spurgte Emma Nina om hun ville med på tur i deres autocamper næste dag, og det ville Nina selvfølgelig gerne.   15. juli  Op og vække Nina, da hun jo skulle på tur med Emma. Hun var dog noget muggen over at blive vækket, Emma havde jo sagt de først skulle køre når de havde spist frokost. Men frokost er jo morgenmad på norsk, så det grinede vi noget af. Vi andre besluttede at køre en tur på Chianti-vinruten – en meget smuk tur, men med en masse sving, så det endte med at Majbritt blev køresyg. Vi endte i Greve i Chianti, hvor spiste is og handlede ind til aftensmad. Vi kørte en lidt mere lige vej hjem, så den vej kunne vi alle holde til. Vi kom hjem stort set samtidig med Nina, som også havde haft en dejlig tur med Emmas familie.